Vlasništvo u medijima

Mediji u Srbiji pretežno su u rukama privatnih vlasnika i kompanija. Na papiru, sva pitanja u vezi sa vlasništvom izgledaju jasno i u skladu sa pravilima. Međutim, u praksi se dešava suprotno, ukoliko pokušamo da istražujemo stvarne vlasnike ili njihove veze sa vladajućim strukturama, dolazimo do potpune netransparentnosti.
 
Podaci o vlasništvu mogu se pronaći u Registru medija, onlajn bazi podataka koju vodi Agencija za privredne registre (APR), dok Regulatorno telo za elektronske medije (REM) vodi svoj registar elektronskih medija. Međutim, ovo nije sprečilo pojave posrednog vlasništva ili skrivenih veza vlasnika medija sa političkim strankama na vlasti.

Poslednjih godina telekomunikacioni operatori (državni Telekom Srbija i SBB koji je u privatnom vlasništvu) ušli su u medijsku sferu osnivanjem ili kupovinom kablovskih televizijskih stanica ili finansiranjem produkcije medijskog sadržaja, posebno u oblasti sporta i zabave. Trka Telekoma i SBB-a se ne može samo posmatrati isključivo kao tržišno takmičenje, već i kao pokušaj da se koristi državna kompanija kako bi se smanjio uticaj nekoliko privatnih televizija koje imaju kritički stav prema trenutnoj vladajućoj strukturi.

Kompanije koje dominiraju na tržištu štampanih medija  u većini slučajeva su one koje izdaju tabloide. Dve najveće grupe su Ringier (njihov portfolio uključuje: dnevni list Blic i različita izdanja life style magazina), i MONDO, naslednik Adria Media Group (između ostalih, izdavač dnevnog lista Kurir). Ove dve kompanije poseduju i najposećenije veb sajtove kao što su blic.rs, kurir.rs i espreso.rs. Dnevni list Danas postao je deo United Media grupe, vlasnika lista "Nova S" i kablovskih kanala N1 i Nova S.

U sferi elektronskih medija, koncentracija vlasništva je veća nego u drugim segmentima medijske scene. U ovoj sferi vidljivo je prisustvo telekomunikacionih operatora, pa tako državni Telekom Srbija sarađuje sa kompanijom Kopernikus (vlasnik dva nacionalna emitera, B92 i Prva TV), najuticajnijom privatnom TV stanicom Pink i javnim emiterom RTS kroz zajedničku produkciju programa. SBB je vlasnik United Media grupe, koja vodi kablovske televizije N1 i Nova S. Razlika između ove dve grupe takođe je vidljiva u uređivačkim politikama - dok mediji podržani od strane Telekoma prate provladinu liniju izveštavanja, mediji u vlasništvu SBB-a su kritični prema potezima Vlade.

Tri kompanije - S Media Team, Maxim Media i javni servis RTS, čine oko 40% udela u slušanosti radija.

Kada je reč o onlajn medijima, najuticajniji veb sajtovi su u vlasništvu kompanija koje već poseduju druge vrste medija.

Iako je većina medija u privatnom vlasništvu, vladajuća stranka ima ogroman uticaj na medije putem kontrole oglašavanja, usmeravanja državnih sredstava ili direktne kontrole nad vlasnicima.
Krajnji efekat ovoga je da, iako je privatno vlasništvo raznoliko, uređivačke politike često imaju isti smer, vesti često liče jedna na drugu, a upadljivo nedostaje kritika onih na vlasti.

Vlasnici
  • Project by
  •  
    Global Media Registry
  •  
    Funded by European Union